HLAVNÍ MENU

Samoobslužné platby kartou

Pokladny bez pokladních?

V Česku významně přibývá samoobslužných pokladen. Zcela běžně už se setkáváme se samoobslužnými terminály od společnosti KB SmartPay, díky kterým můžeme na pokladnách zaplatit bez pomoci obsluhy. Najdou využití v každodenním životě a nově začínají být populární například i v oblasti elektromobility. Dokáží lidem ušetřit spoustu času, ale nesou také svá rizika.


Nebojte se používat platební kartu na samoobslužných pokladnách

„Nebojte se používat platební kartu na samoobslužných pokladnách. Je to takový internetový e-shop, akorát ve fyzickém světe, přičemž zboží je po zaplacení vydáno hned na místě. K chybě může dojít nanejvýš ze strany zákazníka, když provádí objednávku, ale k žádným specifickým podvodům nedochází a vše je zcela bezpečné,“ říká Tomáš Janout, bezpečnostní specialista KB SmartPay.

Skončila už éra nekonečných front v obchodě a na úřadech?

Se samoobslužnými terminály KB SmartPay se setkáváme prakticky denně, aniž bychom si to kolikrát uvědomovali. Nalezneme je již na zhruba čtyřech stovkách parkovišť, na více než dvou stech čerpacích stanic, v samoobslužných myčkách, u potravinových automatů nebo v samoobslužných prodejnách. Na nádražích si díky nim snadno zakoupíme jízdenky a lze přes ně platit zásilky u výdejových boxů. Své využití našly dokonce i ve státní službě. Samoobslužné terminály KB SmartPay můžeme najít i na úřadech a v jiných státních zařízeních, kde nám umožní zaplatit, co potřebujeme, aniž bychom se tísnili v dlouhých frontách, jak tomu bylo ještě před pár lety. V provozu už je jich skoro tisíc a jejich počet stále roste.

Lidé totiž stále častěji platí kartami. Jen za rok 2022 počet plateb u tuzemských obchodníků přesáhl dvě miliardy, což je značný nárust oproti zhruba miliardě a půl plateb v předchozím roce. I nadále roste oblíbenost placení mobilem nebo chytrými hodinkami pomocí technologie NFC a služeb jako cash back, kdy se zákazníkovi vrací nějaká část útraty zpátky na účet a v závěru tak může i něco ušetřit. Rutinní záležitosti každodenního života se totiž čím dál tím více usnadňují automatizací. V řetězci prodeje postupně odpadávají mezičlánky a zákazník se den ode dne stává nezávislejším. Samoobslužné terminály s jejich uplatněním mohou být alespoň částečnou odpovědí, jak snáze stíhat naše každodenní povinnosti.

Samoobslužné platební terminály přesto nejsou žádnou novinkou. S prvními terminály se lidé mohli setkat již před více než dekádou. Sotva si tehdy někdo uvědomoval, že je jednou budeme používat skoro na vše. Dnes už je lze využívat například i k charitativním účelům. Například v roce 2019 KB SmartPay ve spolupráci s hudební skupinou The Tap Tap představila pětimetrovou sochu Džonyho Macháčka, jednoho ze členů skupiny, ve které je zabudovaný terminál, na němž se dá zaplatit kartou a přispět na dobrou věc.

Rozvoj samoobslužných terminálů samozřejmě neprobíhal vždy úplně hladce. Zákazníci se někdy setkávali s tím, že po nich terminály vyžadovaly PIN i u plateb pod 500 Kč. S vydáním nové směrnice EU, takzvané PSD2, která má zajistit vyšší bezpečnost bezkontaktních plateb, by už ale k takovým situacím mělo docházet jen zřídka.

Ukázka samoobslužného placení kartou