HLAVNÍ MENU

lidé platí bezhotovostně v obchodě s recyklovaným oblečením

Češi jsou připraveni na cirkulární projekty

Obchod No neke za podpory KB SmartPay zažil úspěšný pilotní provoz.


Terminály od KB SmartPay napomohly komfortu zákazníků

Pilotní projekt 1. cirkulárního obchodu v České republice s názvem No neke je u konce a přináší unikátní data, která nasbíral. V ČR jde o první ucelená data o tom, jak se Češi staví k nakupování a prodeji věcí z druhé ruky. Terminály od KB SmartPay během provozu značnou měrou napomohly komfortu zákazníků.

No neke se zákazníkům za podpory KB SmartPay představilo měsíčním pilotním projektem cirkulárního obchodu, který se otevřel v prosinci roku 2022 v největším českém nákupním centru Westfield Chodov. Veškeré zboží v obchodě bylo z druhé ruky, ale na jeho kvalitě ani na podobě obchodu to zákazníci nepoznali. Pod jednou střechou bylo možné nakoupit zboží od 9 značek v 6 kategoriích – móda, home decor, knihy, elektronika, zboží pro děti či elektrokola.

Bezkontaktní platby nedílnou součástí

„Partnery projektu No neke jsme se stali, protože stejně jako jeho zástupci věříme, že budoucnost se bez jisté formy cirkulární ekonomiky neobejde,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay. „Z našich dat vyplývá, že i o zboží z druhé ruky je zájem. Za necelé tři týdny se na zapůjčených platebních terminálech realizovalo téměř 700 transakcí s průměrnou výší transakce 515 korun, což je srovnatelné s daty, která máme v rámci celé sítě,“ pokračuje Jitka Palatová.

No neke v číslech¹

Nejprodávanější kategorií byla móda (63 %), následoval home decor (15 %) a knihy (13 %). Elektronika naopak zákazníky téměř neoslovila.

Každý 4. zákazník, který navštívil No neke, nakoupil – konverze tedy byla 25 %. Ženy tvořily drtivou většinu (85 %) zákazníků. Většina byla z Prahy (77 %) a zbytek z Čech. Více než polovina zákazníků byla ve věku 19 až 44 let (59 %). Skoro polovina (48 %) zákazníků uvedla, že má příjem domácnosti vyšší než 30 000 Kč.

Nejdůležitější zjištění:

1. 96 % zákazníků, kteří zboží z druhé ruky nikdy nenakupují, uvedlo, že po návštěvě No neke změnili názor. Až 74 % z nich řeklo, že se do obchodu určitě vrátí.

2. Češi jsou hladoví po cirkulárních řešeních, protože si uvědomují, že planeta není nafukovací.

3. Zákazníci vůbec nepodléhali spontánnímu nákupu elektroniky. Chtějí si to předem nastudovat, a když už, tak preferují specializované prodejny.

4. I když z online průzkumu trhu vyplynulo, že největším motivátorem při nákupu věcí z druhé ruky je snaha ušetřit (uvedlo až 80 % respondentů), tak No neke prodejnu více navštěvovali zákazníci, kteří na cenu až tak nekoukali a jejich motivací spíš bylo podpořit ekologii či zamezit plýtvání (70 %)

5. Nedostatečný výběr velikostí zákazníky překvapoval – lidé jsou zvyklí, že mají k dispozici vždy více velikostí, což je u věcí z druhé ruky problém.

6. Zákazníci tolik nepodléhají impulzivním nákupům. Nebyli frustrovaní, pokud si z nabídky obchodu nic nevybrali, jelikož nechtějí zbytečně nakupovat další věci.

Příležitosti

1. Lidé nevědí, kam dávat nepotřebné věci – uvítali by jednoduchou možnost výkupu.

2. Lidé se chtějí cítit, jako že nakupují nové zboží. Pokud je obchod čistý a zboží v top kvalitě, jsou lidé ochotni utrácet více peněz, než je pro ně za zboží z druhé ruky obvyklé – vzniká prostor pro inovace obchodů, které spoléhají pouze na nižší cenu zboží z druhé ruky.

3. O elektroniku nebyl v No neke takový zájem, což mohlo být způsobeno širokým záběrem celého konceptu. Ve specializovaných obchodech s odpovídajícím servisem má elektronika velký potenciál.

Data pro všechny

Průzkum trhu a pilotní projekt tým No neke uskutečnil proto, aby získal data a zkušenosti, které mu pomohou správně nastavit dlouhodobý model fungování No neke. Zároveň taková data v Česku chyběla i pro budoucí cirkulární iniciativy. Proto tým No neke bude rád, když z jeho dat budou čerpat i jiné projekty. Budoucnost nakupování totiž tkví v cirkulární ekonomice.

Další data a výsledky výzkumů naleznete na webu No neke: www.noneke.store

Kdo za projektem No neke stojí:

Michaela Kloudová – ex CEO Genster, Alimenty dětem, Unilever

Noema Pšenicová – freelancer, ex CMO Genster, ex PR & Marketing Manager xPORT VŠE

Radek Hampl – ředitel pobočkové sítě Bonami

¹ Výzkum názorů spotřebitelů

Provedla InsightLab pod vedením Andrei Vozníkové. Sponzor výzkumu byla společnost INSTORE CONSULTING EU s.r.o (pořadatel CX hodnocení prodejen „VISA Czech Top Shop“).